16 timerslaget startet med 25 syklister 07:05 lørdags morgenen. Av disse kom 22 til mål, mens 3 måtte dessverre bryte, alle pga. sykdom (Ottar, Sture og Jan-Gunnar).
Disse 19 kom samlet inn til tiden 15:52:35:
Nils Lund, Eivind Sommerseth. Magnar Røneid, Nils Sørum, Hallgeir Vefsnmo, Tore Herringbotn, Mats Rolfsen, Ronny Larsen, Lars Berge, Raymond Lian, John Egil Marken, Halvor Nordstoga, Per Ursin Fagerli, Dag Frode Bjerknesli, Trond Arne Nilssen, Raymond Nilssen, Ken Tollaksen, Oddvar Aardahl, Jan-Erik Vembre,
mens disse tre kom inn senere:
Anders: 16:22,
Mitch: 16:45, og
Geir: 17:39.
Alle som kom inn satte nye personlige rekorder (unntatt Magnar og Lars);
Eivind Sommerseth og Nils Lund slo sin egen rekord med ett (1) sekund.
Lagets uttrykte målsetting ble oppnådd til fulle, bare litt beskjemmet av ett velt (erkjent selvforskyldt) i forbindelse med sykkellanging.
Beste klasseplassering ble Anders med en 4. plass.
Rana sitt 16 timers lags uttrykte målsetting var å slå oss. De var sterkere enn oss i alle løpets faser, og dette visste vi, men det var særdeles tilfredsstillende å hindre dem i å ta oss igjen. Dette gjorde vi med en forrykende sluttspurt de siste 7 – 8 milene, ved å la de 10-11 beste slippe sine siste kjempekrefter. Dette berget også tidsmålet, selv om det “kostet” oss en mann (Anders måtte slippe).Sluttspurten vår vil forbli en historisk bragd, med nesten 40 i snitt fra Eidsvoll og inn !!
Alt dette hadde vi ikke greid uten et fantastisk støtteapparat. Rune og Even syklet langesykler som guder, og Gunnar kjørte trygt fra treffpunkt til treffpunkt. Sykkellanging er perfekt for raske menn, og heiagjengen var til stor inspirasjon. Ketil satt hele dagen i front, sjokkert over at “en gjeng gamlinga” kunne sykkel så fort. Alex skaffa gode bilder til flotte reportasjer i HA. Marita og Stig styrte stoppene med streng hånd. Kirsti kjørte teknisk bil med stor autortet, og Bjørn Vegard var roligheten selv i kaoset.
Vi kunne ikke gjort dette bedre i lag.
Strategien vår var å få med laget over fjellet, ved å sykle rolig i bakkene, og bevare formasjonene så lenge som mulig. Vi kjørte de to halvdelene av laget hver sin halvtime helt til det gjenstod 7-8 mil. Da slo vi dem sammen.
Lagets kapteiner satset på at Garmin computeren skulle gi riktig informasjon underveis om gjennomsnittsfart. Det gjorde den ikke, og dette sammen med at tidskjemaet som var utarbeidet var for unøyaktig, kunne kostet oss måloppnåelsen vår.
Vi kan i ettertid diskuttere og vurdere om vi kunne gjort ting annerledes, og når sammenslåingen skulle vært gjort osv., men for klubben og majoriteten av deltagerne tror vi at disponeringen av laget var ideell. Vi tror også at strategien, sammen med sykkellanging som forsyningsmetode, er god nok til å bruke med langt djervere målsettinger i Nord-Norge i framtiden.
DSSP2011 er vel gjennomført også for MOC`s 18 timers lag og planleggingen for 2012 er allerede begynt. Vi stilte til start med 25 stk + 3 i familien Birkeland som dessverre måtte slippe oss på Øyer. 3 stk brøt etter velt, og 17 fullførte samlet med tiden 18:38:10. Disse var : Per Hagenes, Harry Nicolaysen, Roy Preben Myrvang, Trond Stuvland, Knut Karijord, Bård Svendsen, Snorre Bech, William Puntervold, Eskild Fagerheim, Stian Andersen, Steinar Storrem, Geir Ståle Thoresen, Knut Angermo, Sigmund Johansen, Inger Kristin Haugen, Vidar Sommerseth og Adrienne Marken. Tom Andreassen, Frode Lyeng og Ingrid Kristine Øyen kom inn på 20:36:45, Terje Bjørnå på 20:58:25 og Ståle Olderskog på 25:14:45 etter skade.
Vi nådde ikke helt målet på 18 timer noe som ene og alene skyldes velt/uhell og en usannsynlig mengde punkteringer. Her gjorde teknisk bil med Bjørn Morten Bredesen og Jan Ivar Fløtnes en formidabel innsats for å få de forulykkede tilbake på veien igjen. Følgebilsjef Toril Mevold og Harald Skotnes sørget for koordinering og forsyninger på en suveren måte, og Kent Arne Toven og Vegard Bech ga support til baktroppen. En stor takk til alle som bidro til å få oss frem til Oslo ! Selv om vi ikke oppnådde målsettingen helt klarte vi å få til en klassevinner i Adrienne som suverent vant klassen kvinner 16-19 år ! Kun en i neste klasse (20-24 år)slo hennes tid og dette står det respekt av. Her står vi foran et talent som har stort potensiale. Adrienne og Inger kom inn på 35.plass av alle kvinner (av 151 fullførte) og det er bare å gratulere.
Etter å ha sett på pulsklokka mi som jeg vil tro er ganske korrekt (GPS-basert måling) har vi en sykkeltid på nøyaktig 18:00:26, en distanse på 540,34 km og en gjennomsnittsfart på eksakt 30,0 km/t ! Dette er ren tid på sykkelen og det vi igjen si at vi brukte litt for lang tid på stoppene selv om vi var veldig strukturerte og Toril pisket oss videre etter kort tid. Personlig opplevde jeg selve stoppen som noe forstyrrende av og til og jeg ser at sykkellanging absolutt kan være en fordel. Dette og en masse annen erfaring bygger vi videre på til neste gang og håper at dette kan inspirere til nye satsinger i fremtida.