Mock

16 timers-gruppe 2011

Målsetting:

Vi skal delta i lagkonkurransen i DSSP2011, med et 30-manns stort lag, og sykle inn under 16 timer.

Sikkerheten til deltagerne skal settes foran alt annet, og satsingen skal skje uten personskader.

Resultatet betinger brukbare værforhold. Det er tiden til de 10 beste på laget som teller, og laget skal utnyttes for å nå målet.

Starttidspunktet vårt er 07:05. Det er MOCK sitt lag som starter da, men det er åpnet opp for at laget kan / skal forsterkes med syklister også fra andre klubber. Man starter med lisens fra andre klubber, men det skal sykles i MOC’s klubbdrakt.

Organisering.

Strategi for gjennomføring av Styrkeprøven er fortsatt under utvikling. Det er foreslått en 2 stopp-strategi, med sykkellanging underveis. Vi var 4 biler og 9 personer for gjennomføringen, og dette er på plass.

Disse deltok som følgebilmannskaper:

  1. Bjørn Vegard Skogsås
  2. Marita Pedersen
  3. Rune Lundestad
  4. Even Bjørnå
  5. Gunnar Veseth
  6. Kirsti Nyland
  7. Ketil Rye
  8. Stig Pedersen
  9. Alex Voronov (foto

I tillegg hadde vi stor nytte av de øvrige bilene som fulgte enkelt deltagere.

Det ble avholdt et møte med følgebilmannskapene 5. mai for å starte for planleggingen og forberedelsene. 5 av 8 personer kom og vi er i gang med de viktigste forberedelsene; bygge langesykler! Disse skal utprøves onsdag 25. mai på fellestreningen vår. Møtet oste av postitiv energi, og vi har virkelig fått oss et dedikert mannskap.

Vi er utnevnt 3 kapteiner som skal lede rulletreningene til våren, og som skal lede gjennomføringen av Polarsirkelrittet og Styrkeprøven. Disse er Magnar Røneid, Raymond Lian og Lars Erik Berge (kommunikasjon). I tillegg er Nils Sørum reservekaptein.

Forutsetninger for å delta i styrkeprøven for lag:

Man bør helst ha syklet et par år, og syklet sammen med andre. Man må disponere en racersykkel som er i god stand. Helst bør man ha syklet styrkeprøven eller tilsvarende, slik at man vet hva det er. Polarsirkelrittet er et slikt “tilsvarende ritt”, og det får man testet seg i sammen med laget i 2011.

MOC’s forpliktelse:

MOC forplikter seg til å organisere og å legge forholdene til rette for at fleste mulig skal lykkes gjennom sin deltagelse i 16-timers gruppa.

Finansielt må deltagerne basere seg på å dekke hele kostnaden ved forberedelser og gjennomføring. Det vil kreve innbetalinger til fellesutgifter. Det vil bli gjort forsøk på å hente inn noe sponsormidler, men dette blir en rein bonus.

Klubben har bevilget 30.000,- til styrkeprøvesatsingen i 2011. Pengene er fordelt med 1/3 del til hver av lagene (16- og 18-timers), samt 1/3-del til fellesbussen.

Deltagernes forpliktelse

Deltagerne forplikter seg til å sette gruppas målsettinger foran egne. Deltagerne skal foreta en egenvurdering når det gjelder kjørestyrke / form (hvor er jeg?), enten alene eller sammen med egnet ressurs / kompetanse, og å etablere en egen treningsplan (hvor skal jeg?), og gjennomføre trening gjennom vinteren / våren 2011, som øker deltagerens sjanser til være en aktiv bidragsyter hele veien til Oslo.

Eksempel på egenerklæring fra ryttere:

Jeg er inneforstått med at jeg må følge de verdier og retningslinjer som vil bli utarbeidet og som vil bli lagt til grunn for styrkeprøven, både før, under og etter selve gjennomføringen. Jeg er også innforstått med at laget har første prioritet, og at jeg skal ofre meg for laget. Jeg erklærer derfor at der hvor mine og lagets målsettinger ikke stemmer overens, vil lagets målsettinger og kapteinenes ord gjelde.

Logistikken og økonomi.

Folk har selv ansvar for å komme seg til og fra start og mål, med bagasje og sykkel. Det samme ansvaret gjelder for opphold i både Trondheim og Oslo. Kostnader for dette må hver enkelt dekke individuelt.

Mange har valgt fellesopplegg med buss i regi av styrkeprøvesatsningen. Hvis dere fremdeles lurer på dette, ta kontakt med Knut Karijord om det.

Det er bestillt hotellrom i begge byer i regi av styrkeprøvesatsingen. Disse rommene må overtaes i eget navn innen gitte datoer; hvis det ikke skjer går rommene tilbake til hotellene. Detaljert informasjon er allerede utsendt.

Hver enkelt må i tillegg dekke sin del av fellesutgifter for støttebilmannskapet. Dette koster for MOC-medlemmer 2000 kroner, og de som kommer fra andre klubber 2500,-. Forskjellen er støtten fra MOC.

Pengene skal betales inn på konto nr. 4516.20.22788 innen 26. mai 2011.

Endelig deltageroversikt:

  1. Raymond Lian
  2. Magnar Røneid
  3. Nils Sørum
  4. Hallgeir Vefsnmo
  5. Ottar Simonsen
  6. Stig Pedersen (startet ikke pga. sykdom; var følgebilmannskap i stedet)
  7. Ronny Larsen
  8. Sture Ånes
  9. Lars Erik Berge
  10. Tore Herringbotn
  11. Geir Nikolaisen
  12. Dag Frode Bjerknesli
  13. John Egil Marken
  14. Mitch Mulders
  15. Mats Rolfsen
  16. John Arne Vatshaug (startet ikke pga. ødelagt sykkel)
  17. Halvor Nordstoga
  18. Per Fagerli
  19. Jan Gunnar Eidstø
  20. Eivind Sommerseth, Bindal
  21. Nils Lund, Bindal
  22. Trond Nilssen, SOCK
  23. Raymond Nilssen, SOCK
  24. Ken Tollaksen, SOCK
  25. Anders Røneid
  26. Oddvar Aardahl, TVK
  27. Jan-Erik Vembre, Bodø

Deltagelse fra eksterne klubber.

Det er krav at de som kommer fra andre klubber selv kommer for å trene sammen med oss, og at de sørger for å bli kjent med oss. De må ha kjørestyrke nok, og være teknisk gode nok og ikke representerer en fare for seg selv og andre, i tillegg til at de ofrer seg for laget.

Dette er ikke andre krav enn vi stiller til oss selv.

Det at eksterne syklister står på denne lista, betyr at de får anledning til å kvalifisere seg. Hvorvidt vedkommende får starte sammen med oss eller ikke, vil bli bestemt helt og holdent av styringsgruppa for 16-timers satsingen, etter at vedkommende har “prøvesyklet” sammen med oss etter at utesesongen har vart en stund… I praksis viser det seg at de fleste glir rett inn i slike tilfeller, noe vi så allerede på første samling i Sandnessjøen 10. april.

Medlemmer fra andre klubber vil IKKE bli skviset ut til fordel for nye påmeldinger fra MOC’ere.

Fellestrening for 16-timers gruppa:

Fellestreningen blir onsdager hver uke, kl. 17:30 med oppmøte på Seven/Eleven sør i byen. Det blir fokus på kjedekjøring og samhandling, og løypa blir langs E6 mot Trofors, og et par turer ut fjorden for å trene i en løype som er litt lik Polarcirkelrittet. Det blir terping på detaljer til rulla sitter.

Hvis vi ser at vi trenger mer tid sammen, vil det bli tatt ytterligere initiativ til flere fellestreningen i gruppa.

Treningssamling i Mosjøen 13. - 15. mai.

Hensikten med denne samlingen er å trene litt mer intensivt sammen enn vanlig på kjedekjøring, og også kunne samle hele laget med deltakerne fra Bindal og Trondheim. I tillegg skal vi ha et ryttermøte på lørdag ettermiddag.

Det er også her gjort avtale med Kippermoen treningssenter om bruk av garderober for de tilreisende.

Vi tar sikte på oppstart fredag den 13. mai kl. 17:30, med oppmøte på HydroTexaco / SevenEleven sør i byen.
Deretter blir det rolig rulletrening i 2,5 – 3 timer i retning av Trofors langs E6.

Lørdag starter vi opp kl. 10, med samling samme sted. Vi tar sikte på rulletrening i 3 – 4 timer. Vi skal ut fjorden og trene i en litt mer kupert løype. Her blir det fokus på hvordan vi kjører i bakker, og over topper. Dette blir halvhardt. Etter fjordturen skal vi en tur langs E6 igjen, ca. 1,5 mil sørover, og på tilbaketuren skal det kjøres hardt.

På lørdag kl. 15:00 så tar vi et ryttermøte på samme sted som sist, hos YIT i Vefsnveien.

Samlingen avsluttes med deltagelse i Vefsntråkket på søndag, men da er vi bittre konkurrenter

Meget bra samling. Rulla sitter etter forholdene veldig bra i laget, og vi har enda 6 onsdager å finslipe teknikkene på. De som kommer fra de andre klubbene glir rett inn på laget. Dette ser veldig bra ut.

Polarsirkelrittet.

Per i dag 2. mai, er 22 av 16-timersgruppa påmeldt. På Polarsirkelrittet skal vi teste oss selv, og flere funksjoner rundt laget, blant annet sykkellangingen. Det arbeides med å finne fellesløsninger for transport til/fra. Vi kommer tilbake med mere informasjon om dette i løpet nen dager.

Øvrige ritt.

Dere oppfordres til å delta i flere ritt på individuelt nivå, som en del av formtoppingen. Dere vil på denne måten bli mere vant til ritt situasjonen, og adrenalinnivået som også er med på å bidra. Ritt som bør vurderes er Vefsntråkket, Myxoksrittet og Namsen rundt. I tillegg kan man vurdere å delta i Midnattssolrittet, som går helga etter Polarsirkelrittet. Den lange løypa der er 165 km.